MULTI V Professional
Multi V Professional-training is win-win voor alle partijen
Als installateur is het belangrijker dan ooit om je kennis op peil te houden. Zeker nu de ontwikkelingen in de installatiebranche â mede aangedreven door de energietransitie â elkaar in rap tempo opvolgen. Via de LG Academy krijgen installateurs de mogelijkheid om alles te weten te komen over de LG HVAC-producten: van RAC tot VRF en van de centrale regeling tot gebouwbeheersystemen en hun protocollen.
Via deze LG Academy verzorgt LG Air Solution verschillende trainingen. Onlangs heeft LG een trainingstraject aan het assortiment toegevoegd: de Multi V Professional. Dit traject richt zich op de Multi V VRF-systemen. Als de training naar behoren is afgerond, zijn de installateurs in staat om de systemen in eigen beheer te installeren, opstarten en servicen. Service Manager Martin Pennings verzorgt de trainingen die installateurs in drie ochtenden op de hoogte brengen van het wel en wee van de Multi V-series van LG. Hij vertelt hoe deze trainingen er in de praktijk uitzien en wat de waarde hiervan is.
Bekendheid LG-systemen
Dat LG deze training sinds kort aanbiedt, is volgens Pennings het logische gevolg van het feit dat installateurs steeds bekender worden met de LG Multi V-systemen. Tot vandaag de dag verzorgt LG Service namelijk nog de inbedrijfstelling van de systemen. Ook controleert LG de configuratie en installatie-aandachtspunten zelf. Dit stamt nog uit de tijd dat de Multi V-systemen nog relatief onbekend waren bij de installateurs, maar zij raken tegenwoordig steeds meer bekend met de systemen van LG. âSterker nog, veel installateurs hebben inmiddels de kennis en capaciteit om deze systemen in eigen beheer te installeren en configurerenâ, voegt Pennings toe. âVia deze training zijn ze volledig capabel om de LG-systemen in eigen beheer te plaatsen, op te starten en te zorgen dat alles naar behoren werkt.â
Drie trainingsochtenden
Dit alles leren de installateurs in drie ochtenden. Op de eerste ochtend ligt de focus op de installatie en configuratie. Pennings: âWe gaan installateurs niet vertellen hoe ze een leidingtraject moeten installeren of moeten afpersen, dat is basiskennis. Nee, we richten ons echt op belangrijke punten rondom de VRF-systemen. Denk aan aandachtspunten die cruciaal zijn voor de inbedrijfstelling en installatie. Aandachtspunten die de correcte werking van het systeem waarborgen.â
Op dag twee leren de cursisten de Multi V zelfstandig in bedrijf te stellen. Ook hier speelt de configuratie van het systeem een rol, maar daarnaast leren de installateurs hoe ze de juiste werking van het systeem kunnen controleren. Ook ligt er nadruk op aanvullende instellingen die het systeem optimaal laten werken.
De laatste ochtend is het hoofdthema âserviceâ. âWant installeren is slechts Ă©Ă©n onderdeel. Service verlenen aan een VRF-systeem vergt weer een andere aanpak. Je leert het Multi V-systeem te controleren met behulp van het monitoringsprogramma LGMV. LGMV mag en kan niet ontbreken bij een goede analyse door de installateur. Vandaar dat wij deze tijdens de training weggevenâ, verduidelijkt Pennings.
Â
Direct met vaardigheden aan de slag
Om te zorgen dat de cursisten direct met de opgedane vaardigheden uit de voeten kunnen, is er een LG Service engineer aanwezig bij de eerstvolgende inbedrijfstelling. De engineer kijkt mee over de schouder van de cursist en voorziet hem of haar daarbij van tips en trucs. Wanneer de cursist vervolgens op eigen benen kan staan, krijgt hij of zij een certificaat en de Bronzen âMulti V Professional pasâ. Het certificaat en deze pas zijn voorzien van een uniek nummer dat aan de cursist is gekoppeld. Deze pas wordt geĂŒpgraded na elke jaarlijkse terugkom-training.
Pennings: âOm kwaliteit te waarborgen, hebben we de jaarlijkse terugkom-training verplicht gesteld. Zie het als een Apk-keuring waarbij we kijken of alle kennis nog aanwezig is. Nieuwe elementen worden dan gedeeld en kennis bijgespijkerd. De pas wordt na de terugkom-training omgezet van brons naar zilver, waarna de installateur een jaar later de gouden status bereikt. Zo weet de klant dat ze te maken hebben met een ervaren installateur.â
Â
Voldoende basiskennis
In feite mag iedereen deelnemen aan de cursus, wel controleert Pennings voorafgaand aan de training of de cursist over genoeg basiskennis beschikt. De Service Manager is enthousiast over de trainingen, want hij ziet de duidelijke meerwaarde. âWe geven installateurs de kans om helemaal zelf met de Multi V-producten aan de slag te gaan. Tegelijkertijd weet de klant door het certificaat dat ze te maken hebben met een betrouwbare installateur met kennis van zaken. Dat geeft ze een goed gevoel. Het is dus een win-win voor iedereen.â
Â
| Temps de lecture: